Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Αθλητικός Εξοπλισμός NSCoaching My Athlete Triathlon News Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony
Ethic Sport



Aktios Half Marathon
Nea Smirni
Corfu Half Marathon
Cardio Run
Zevxi Run
Εdipsos Festival
Andros Trail
Energy Races
X-treme Stores

04 Μάρ 17 ← πίσω

Με αυτό τον απλό τρόπο θα σπάσει το φράγμα των 2 ωρών στο Μαραθώνιο

Alex Hutchinson, Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Η βιομηχανική του μαραθωνίου των 2 ωρών


Αυτή την στιγμή έχουμε 3 γκρουπ, ένα από τη Nike, ένα από την Adidas και ένα ανεξάρτητο project που κυνηγάνε το εξωπραγματικό : να σπάσουν το 2ώρο στον Μαραθώνιο. Τι χρειάζεται για να φτάσουμε ως εκεί; Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί αλλά τώρα υπάρχει και μια καινούργια μελέτη που δημοσιεύθηκε μόλις σήμερα στην επιθεώρηση Αθλητικής Ιατρικής και υποστηρίζει ότι πολύ μικρές αλλαγές όπως πιο ελαφριά παπούτσια ή μια πιο συνεργατική στρατηγική (drafting) αρκούν για να σπάσει άνετα το τοίχος των 2 ωρών στον Μαραθώνιο.

Η ανάλυση αυτή έρχεται από ερευνητές στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο και στο πανεπιστημίου του Χιούστον. Παίρνοντας ως βάση την ανάλυση της κούρσας του Dennis Kimetto, που έκανε το τωρινό παγκόσμιο ρεκόρ του 2:02:57, έκαναν διάφορους υπολογισμούς και σενάρια που θα επιτρέψουν στον δρομέα να τρέξει τα 42,195μ λίγο πιο γρήγορα (2,5%) για να σπάσει το 2ώρο.

Μερικές προσεγγίσεις για αυτό είναι λίγο αόριστες και γενικόλογες. Για παράδειγμα εφόσον το 80% του ενεργειακού κόστους στο τρέξιμο ξοδεύεται για να στηρίξεις το βάρος σου και να «πεταχτείς» μπροστά, σκέφτηκαν διάφορους τρόπους ώστε να μειώσουν το συνολικό βάρος του δρομέα. Οπότε αν αφήσουμε στην άκρη το ενδεχόμενο να τρέξουμε σε άλλο πλανήτη με μικρότερη βαρύτητα (πχ στον Άρη), δεν μένει τίποτα, σωστά; Ή μήπως μένει; Τι θα γινόταν αν τρέχαμε κοντά στον Ισημερινό, όπου η βαρύτητα είναι 0,31% μικρότερη σε σχέση με το Βερολίνο όπου σημειώθηκε το παγκόσμιο ρεκόρ του Kimetto; Αυτό από μόνο του υπολογίζεται ότι είναι περίπου 15 δευτερόλεπτα. Βέβαια το πλεονέκτημα αυτό θα αντισταθμιζόταν από την περισσότερη ζέστη που κάνει συνήθως σε αυτές τις περιοχές...

Κάπως έτσι είναι και οι πιο πολλές ιδέες που εξετάστηκαν. Έχουν κάποια πλεονεκτήματα και αντισταθμίζονται από διάφορα μειονεκτήματα. Όμως κάποιες ιδέες από αυτές στο τέλος ίσως όντως υπερτερούν και μπορούν να φανούν πολλά υποσχόμενες. Η μια είναι το βάρος του παπουτσιού. Μείωση του βάρους του παπουτσιού κατά 100 γραμμάρια μεταφράζεται σε περίπου 1% γρηγορότερο χρόνο, σύμφωνα πάντα με πρόσφατη έρευνα των ίδιων ερευνητών.

Το άλλο είναι το drafting. Η παγκόσμια ομοσπονδία στίβου, η IAAF, απαγορεύει τη χρήση «λαγών» που μπαίνουν στον αγώνα στη μέση της διαδρομής οπότε οι περισσότερες απόπειρες για παγκόσμια ρεκόρ σημαίνει ότι τρέχεις μόνος σου ή έστω ότι θα έχεις μείνει χωρίς λαγό να σου κόβει τον αέρα για τα τελευταία κρίσιμα 10χλμ του αγώνα.

Στη νέα αυτή μελέτη εξετάστηκε διεξοδικά το κέρδος του «συνεργάζεσθαι» μεταξύ των δρομέων ή αλλιώς drafting. Όπως γίνεται δηλαδή και στην ποδηλασία στα «ξεκολλήματα» και στην ομαδικές χρονομετρήσεις . Ακόμα και αν δεν μείνεις προστατευμένος από τον αέρα για ολόκληρη την χρονική διάρκεια του αγώνα, πάλι βγαίνεις κερδισμένος αν εναλλάσσεις με κάποιον άλλο δρομέα.

Εδώ εξετάζεται το κέρδος που θα προκύψει, αν είχαμε 4 δρομείς να κάνουν αλλαγή κάθε 3 λεπτά όντας σε μια μονή σειρά και τρέχοντας ο καθένας με ένα μέτρο απόσταση. Για τον δρομέα που τρέχει τον μαραθώνιο σε 2:02:57 αυτός ο τρόπος τρεξίματος, ακόμα και αν είναι μόνο για το μισό του αγώνα, θα του επιτρέψει να κάνει το δεύτερο κομμάτι σε 58:51 χωρίς καμία επιπλέον προσπάθεια! Αν μάλιστα μπορούσε να μπει ένας φρέσκος λαγός στα μισά του αγώνα, το ίδιο επίπεδο προσπάθειας θεωρητικά θα μπορούσε να βγάλει 57:22, πάντα μιλώντας για τον δεύτερο ημιμαραθώνιο.

Επίσης αν μπορούσαμε να σχεδιάσουμε την ιδανική κούρσα, θα μπορούσαμε το δεύτερο μισό να είναι τόσο κατηφορικά όσο είναι το μέγιστο επιτρεπόμενο από τους κανονισμούς της IAAF, δηλαδή 1 μέτρο αρνητική υψομετρική ανά χιλιόμετρο κούρσας ή 42,2 μέτρα συνολικά για όλο τον μαραθώνιο. Αυτό το σενάριο θα έκοβε άλλα 28 δευτερόλεπτα. Αν μάλιστα κάπως εκείνη τη μέρα τύχαινε και ένας ελαφρύς ευνοϊκός αέρας τότε τα πράγματα θα ήταν ακόμα καλύτερα.

Τέλος εκτός του βάρους των παπουτσιών, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες του σχεδιασμού ενός υποδήματος που ίσως βελτιώνει τον χρόνο. Η ανάδραση της σόλας του παπουτσιού, όπως ο αφρός από τα Adidas Boost που φόραγε ο Kimetto φαίνεται να βοηθάει. Οι ερευνητές επίσης αναφέρουν μια μελέτη του 2006 που έλεγε ότι η προσθήκη ενός μικρού κομματιού από ανθρακόνημα στη σόλα θα είχε ως αποτέλεσμα την μικρότερη κατανάλωση ενέργειας στο τρέξιμο. Αυτή η προσέγγιση ακούστηκε πρόσφατα σε μια πατέντα που κατοχύρωσε η Νike.

Αν συνδυαστούν όλα αυτά οι ερευνητές παρουσίασαν δύο ενδεχόμενα. Και στα δύο ένα υποθετικός δρομέας σαν τον Kimetto φοράει παπούτσια που είναι 100 γραμμάρια πιο ελαφριά από τα παπούτσια που ήδη φόραγε όταν έκανε το ρεκόρ. Αυτό θα κόψει 32'', και θα φτάσει στα μισά του αγώνα σε 1:00:57.

Για το δεύτερο μισό η διαδρομή από απολύτως επίπεδη θα έκανε μια πολύ ήπια κατηφόρα με 42 μέτρα αρνητικής υψομετρικής, κάτι που θα κόψει άλλα 28 δευτερόλεπτα. Τέλος έχουμε 2 ξεχωριστές εκδοχές. Είτε θα κάνει drafting με 3 διαδοχικούς δρομείς (ας πούμε τον Bekele-Kipchoge-Kipsang) και θα τερματίσει σε 1:58:21 ή θα φυσήξει ένας ευνοϊκός άνεμος της τάξεως των 20χλμ την ώρα και τότε θα τερματίσει σε 1:58:27. Αν υπάρξει ευνοϊκός άνεμος τότε δεν θα έχεις το πλεονέκτημα του drafting, οπότε αυτά τα δύο μαζί δεν συνδυάζονται.

Κάπως έτσι λοιπόν, σύμφωνα με αυτούς τους υπολογισμούς μπορεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Τώρα τι θα γίνει στο μέλλον κανείς δεν ξέρει. Αν και ένας από τους βασικούς συγγραφείς της μελέτης (Rodger Kram) είναι σύμβουλος της Nike, στην δημοσίευση οι υποσημειώσεις αναφέρουν ότι «οι απόψεις που εκφράζονται εδώ δεν εκπροσωπούν τις απόψεις της Nike»


Alex Hutchinson, Επιμέλεια: Γιώργος Σπύρος

Πηγή : Runnersworld

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

...διάβασε επίσης
3 προπονήσεις κλειδί σε ανηφόρες για ταχύτητα, δύναμη και αντοχή Διαδραστικό προπονητικό προγράμμα 5000m (8 εβδομάδες)

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Ο Νίκος Αλέφαντος τα βάζει ξανά με τους μαραθωνοδρόμους To κόλπο για να εξαφανίσεις τη δυσοσμία από τα αθλητικά παπούτσια
Εργομέτρηση – μια απαραίτητη διαδικασία για αθλητισμό με ασφάλεια Τι πρέπει να αλλάξεις στον τρόπο που τρέχεις για να χάσεις βάρος
FitnessPulse


Athens Marathon the Authentic
Garmin
Hoka
Puma
Runster

Πρέπει να διαβάσετε
19 Σεπ 17
ERGO Marathon Expo 2017, 9-11 Νοεμβρίου 2017, Κλειστό Γήπεδο Tae Kwon Do Φαλήρου
H έκθεση "ERGO Marathon Expo 2017", αναπόσπαστο πλέον κομμάτι του Μαραθωνίου Αθήνας και έκθεση – θεσμός στον χώρο του αθλητισμού, επιστρέφει από την Πέμπτη 9 μέχρι και το Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017 στο Κλειστό Γήπεδο Tae Kwon Do του Φαλήρου για να παρουσιάσει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στον αθλητισμό και τα πιο σύγχρονα αθλητικά προϊόντα και υπηρεσίες.
18 Σεπ 17
Διαγωνισμός! Κέρδισε δωρεάν εργομέτρηση ενόψει του Φθινοπωρινού σου Μαραθωνίου!
Το Φθινόπωρο έφτασε και οι Μαραθώνιοι ανά τον κόσμο πολλοί! Έχεις ήδη δηλωθεί, προπονείσαι σκληρά και εμείς ... σου δίνουμε την ευκαιρία να κερδίσεις ένα πολύτιμο δωράκι! Το RunningNews.gr εξασφάλισε για δυο τυχερούς απο σας, εργομέτρηση εντελώς δωρεάν στο εργομετρικό κέντρο myathlete.grενόψει του αγώνα σας!
12 Σεπ 17
1η Οκτωβρίου το Energy Triathlon Tolo 2017, στο πανέμορφο Τολό του Δήμου Ναυπλιέων. Δήλωσε συμμετοχή τώρα!
Ο Δήμος Ναυπλιέων – Δ.Ο.Π.Π.Α.Τ και η Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου διοργανώνουν  αγώνες Τριάθλου – Multisports με την επωνυμία «Energy Triathon Tolo» την Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2017, ο οποίοι θα λάβουν χώρα με κέντρο διεξαγωγής το Τολό Αργολίδας και διαδρομές εντός του Δήμου Ναυπλιέων.

©2005-2017 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse