Alexander the Great Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Trinews.gr NSCoaching My Athlete POWERMAN GREECE We Fit Kasimis Training
Άρθρα
Mizuno
Saucony RIDE ISO
Dromos Pylaias
Run the Lake
X-treme Stores

09 Αυγ 18 ← πίσω

Βασικός Μεταβολισμός

Ο βασικός μεταβολισμός του κάθε ανθρώπου εξαρτάται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, οι οποίοι τον καθιστούν και μοναδικό για κάθε άτομο.


Οι ενεργειακές-μεταβολικές απαιτήσεις του κάθε ατόμου είναι άμεσα εξαρτώμενες από τρεις βασικές παραμέτρους:

  • Το βασικό μεταβολισμό
  • Την ενέργεια που καταναλώνεται για ακούσιες κινήσεις (π.χ. μηχανική κίνηση των χεριών ή ανοιγόκλεισμα των βλεφάρων κ.α.)
  • Τη θερμογεννετική επίδραση των τροφών
  • Την καθημερινή φυσική δραστηριότητα
    Ίσως ο σημαντικότερος από τους παραπάνω παράγοντες είναι ο βασικός μεταβολισμός (Basal Metabolic Rate), o οποίος αποτελεί το ελάχιστο ποσό ενέργειας που απαιτείται για τη διατήρηση των βασικών, ζωτικών λειτουργιών του οργανισμού, όπως η αναπνοή, ο μεταβολισμός των κυττάρων, η κυκλοφορία του αίματος, η λειτουργία του γαστρεντερικού σωλήνα και των ενδοκρινών αδένων, η διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος. Αποτελεί δηλαδή ένα έμμεσο δείκτη της εσωτερικής μεταβολικής δραστηριότητας των οργάνων και των ιστών του σώματος.

Παράγοντες που επηρεάζουν το βασικό μεταβολισμό
Ο βασικός μεταβολισμός του κάθε ανθρώπου εξαρτάται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, οι οποίοι τον καθιστούν και μοναδικό για κάθε άτομο. Με άλλα λόγια κάθε άτομο έχει τις δικές του εξατομικευμένες ενεργειακές απαιτήσεις με βάση:

  1. Την ηλικία.
    Ο βασικός μεταβολισμός σχετίζεται άμεσα και αντιστρόφως ανάλογα με την ηλικία. Έτσι μειώνεται όσο το άτομο μεγαλώνει και μάλιστα έχει βρεθεί ότι κατά την ενηλικίωση για κάθε δεκαετία μειώνεται κατά περίπου 2%. Ιδιαίτερα δε, αυξημένος είναι κατά την παιδική και εφηβική ηλικία, ηλικία της μέγιστης βιολογική και σωματικής ανάπτυξης του ατόμου, γεγονός το οποίο δικαιολογεί τις ιδιαίτερα αυξημένες απαιτήσεις των εφήβων.
  2. Τη σύσταση του σώματος.
    Ο μυϊκός ιστός αποτελεί σαφώς πιο μεταβολικά ενεργό ιστό από το λιπώδη ιστό. Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο αυξημένο είναι το ποσοστό της μυϊκής μάζας στο σώμα τόσο πιο αυξημένος είναι και ο βασικός μεταβολισμός. Για το λόγο αυτό οι άντρες έχουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερο βασικό μεταβολισμό από τις γυναίκες, καθώς φυσιολογικά έχουν περισσότερο μυϊκό ιστό και άρα και μεγαλύτερες ενεργειακές απαιτήσεις. Επίσης, ένα μέρος του λιπώδους ιστού στο σώμα που είναι μεταβολικά ενεργός, ιδίως το λίπος στην κοιλιακή περιοχή, φαίνεται ότι συνδέεται με το βασικό μεταβολισμό. Για το λόγο αυτό τα παχύσαρκα άτομα και ιδιαίτερα αυτά που εμφανίζουν συσσώρευση του λίπους στην κοιλία (αντρικού τύπου παχυσαρκία), έχουν αυξημένο μεταβολικό ρυθμό.
  3. Το φύλο.
    Για τους παραπάνω λόγους οι άνδρες έχουν αυξημένο βασικό μεταβολισμό σε σχέση με τις γυναίκες.
  4. Την επιφάνεια του σώματος.
    Η επιφάνεια του σώματος είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς σχετίζεται με απώλεια σε θερμότητα που έχουμε μέσω της εφίδρωσης από το σώμα. Κατά συνέπεια, άτομα μεγαλόσωμα χάνουν σημαντικά ποσά ενέργειας από το σώμα τους και για αυτό έχουν μεγαλύτερες ενεργειακές απαιτήσεις.
  5. Τη λειτουργία των ενδοκρινών αδένων.
    Οι ενδοκρινείς αδένες εκκρίνουν ορμόνες, οι οποίες αποτελούν βασικούς ρυθμιστές της μεταβολικής δραστηριότητας του οργανισμού. Τέτοιες ορμόνες είναι οι θυρεοειδικές, οι ορμόνες της ενδοκρινούς μοίρας του παγκρέατος - ινσουλίνη, γλυκαγόνη - , οι ορμόνες των επινεφριδίων όπως η κορτιζόλη κ.α.. Ανάλογα λοιπόν με τα επίπεδα των ορμονών αυτών στον οργανισμό ρυθμίζεται ανάλογα και ο βασικός μεταβολισμός.
  6. Την παρουσία εγκυμοσύνης.
    Κατά τη διάρκεια της κύησης οι γυναίκες εμφανίζουν αυξημένο βασικό μεταβολισμό, λόγω της αύξησης της μυϊκής μάζας της μήτρας, του πλακούντα και του εμβρύου. Επίσης, κατά την εγκυμοσύνη αυξάνονται συνήθως και τα ποσά των κυκλοφορούντων ορμονών. Το γεγονός αυτό δικαιολογεί κατά ένα ποσοστό τις αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις και την αυξημένη όρεξη της εγκύου.
  7.  Τη διατροφή.
    Έχουν τελευταία εντοπιστεί αρκετοί διατροφικοί παράγοντες που φαίνεται ότι επηρεάζουν και μάλιστα αυξάνουν κατά κάποιο τρόπο το βασικό μεταβολισμό. Τέτοιες ουσίες είναι:
    • Η καφεΐνη.
    • Οι διάφορες θειοφυλλίνες, που περιέχονται στο τσάι, τα αφεψήματα, τη σοκολάτα κ.α..
  8. Η διατροφική κατάσταση
    Καταστάσεις όπως ο υποσιτισμός ή η νηστεία προκαλούν συνήθως μια μείωση του βασικού μεταβολισμού, ως αποτέλεσμα ενός αμυντικού μηχανισμού προσαρμογής του οργανισμού σε μικρότερη διαθεσιμότητα τροφής και κατ' επέκταση και ενέργειας. Για το λόγο αυτό, σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους παρατηρείται μία σταδιακή μείωση του ρυθμού απώλειας με το πέρας των ημερών.

Παρατηρεί λοιπόν κανείς ότι ο βασικός μεταβολισμός καθορίζεται από μία πολυπαραγοντική διαδικασία, γεγονός που τον καθιστά ιδιαίτερο και μοναδικό για κάθε ανθρώπινο ον. Κατά συνέπεια ο καθένας από εμάς έχει τις δικές του ιδιαίτερες ενεργειακές και κατ' επέκταση και διατροφικές απαιτήσεις, γεγονός που καθιστά τη διατροφή μας μια απόλυτα εξατομικευμένη διαδικασία.


Γράφει: Γεωργακάκης Χάρης
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc
http://www.iatronet.gr/diatrof...
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Η ζυγαριά θα παραμείνει κλειστή λόγω εορτών... Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα ανωμάλου: Ηθελε να πανηγυρίσει, δεν υπολόγισε τη λάσπη και όλα πήγαν στραβά

Runster.gr
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Ασκήσεις δύναμης για δρομείς με λάστιχα, Vol 5: ασκήσεις κορμού 10 πράγματα που δεν γνωρίζετε για την άσκηση
Πόσο σημαντικό είναι να τρώμε νωρίς το βράδυ; Δρομείς σεβαστείτε, τηρείστε τον rule 143 των IAAF/ΣΕΓΑΣ!
FitnessPulse

New Balance
Garmin FR family
Hoka
POWERMAN GREECE
Runster
FitnessPulse.gr

Πρέπει να διαβάσετε
02 Δεκ 18
Ενίσχυσε το Χαμόγελο του Παιδιού με κάθε αγορά σου από τα X-TREME STORES
Τα Χριστούγεννα είναι η πιο όμορφη γιορτή και εποχή του χρόνου. Ακόμα και αν δεν είσαι παιδί, το καταλαβαίνεις, το νιώθεις. Όμως πάνω από όλα είναι η γιορτή των παιδιών. Όλων των παιδιών. Και πολύ περισσότερο των παιδιών που η τύχη, η μοίρα ή οι καταστάσεις, τους γύρισαν την πλάτη.
03 Νοέ 18
Hansaplast Cooling Gel: 100% Ψυκτική δράση μετά από έντονη άθληση
Η Hansaplast , επίσημος υποστηρικτής του Αυθεντικού Μαραθωνίου Αθήνας, παρουσιάζει το καινοτόμο, Hansaplast Cooling Gel που δροσίζει και ηρεμεί τους μύες μετά την άθληση, προσφέροντας 100% ψυκτική δράση.
01 Νοέ 18
Mizuno Wave Rider 22 - Dynamism is in the detail
To Wave Rider 22, το παπούτσι-σύμβολο της Mizuno, συνδυάζει αρμονικά την δυναμική απορρόφηση κραδασμών με τη σταθερότητα που χρειάζεται κάθε δρομέας. Αυτά τα χαρακτηριστικά καθιστούν το Wave Rider 22 τέλεια επιλογή για ουδέτερους δρομείς μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων.


©2005-2018 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse