Thessaloniki Night Half Marathon
Αρχική Ειδήσεις Καλεντάρι Αποτελέσματα Ενημέρωση Εικόνες Άρθρα Εξοπλισμός Forum Διαφήμιση
Trinews.gr NSCoaching My Athlete Energy Photos Energy Races Kasimis Training
Άρθρα
Saucony

Varidoc


Aktios Half Marathon

Marathon Half Marathon

Cardio Run

X-treme Stores
Cetilar
03 Ιουλ 21 ← πίσω

Υπερκόπωση από την προπόνηση: Συμπτώματα και αντιμετώπιση

fmh.gr

πηγή: https://www.fmh.gr

Η υπερκόπωση που σχετίζεται με την προπόνηση χαρακτηρίζεται ως υπερπροπόνηση και είναι αποτέλεσμα πολύ συχνών και έντονων επιβαρύνσεων που οδηγούν σε μειωμένη ικανότητα απόδοσης. Η ανεπαρκής αποκατάσταση από την δύσκολη προπόνηση οδηγεί το σώμα σε μια αποτυχούσα προσαρμογή, το σώμα αποτυγχάνει να αντισταθμίσει την πίεση που τοποθετείται σε αυτό, και οδηγείτε στη μειωμένη απόδοση.

Γράφει ο Παύλος Κοθωνίδης, Γυμναστής, Καβάλα

Η προπόνηση είναι ο εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας, για να γίνει μια από τις πρωταρχικές αιτίες κούρασης. Υπάρχουν όμως πολλοί άλλοι παράγοντες και διαφέρουν από αθλητή σε αθλητή και καθιστούν τη διάγνωση δύσκολη, καθιστώντας την πρόληψη ακόμα σημαντικότερη.

Πόσες μορφές υπερκόπωσης απο προπόνηση υπάρχουν;

Μπορεί να γίνει διάκριση δύο μορφών υπερκόπωσης λόγω προπόνησης, παρόλο που το κύριο σύμπτωμα και των δύο μορφών είναι η μείωση της ικανότητας απόδοσης σε ένα συγκεκριμένο αγώνισμα. Η διάκριση αυτή, καθορίζεται με βάση το νευρικό σύστημα και αποτελείται από:

κατηγορίες υπερπροπονησης


Υπερκόπωση με συμπτώματα συμπαθητικοτονίας
, όπου σημειώνεται αύξηση του μεταβολισμού και των καρδιακών παλμών και υπεροχή των διαδικασιών διέγερσης του νευρικού συστήματος, δηλαδή υπεροχή του συμπαθητικού νευρικού συστήματος:

·         Διαταραχή του ύπνου

·         Μειωμένη όρεξη για φαγητό

·         Τάση για πονοκέφαλο

·         Απώλεια σωματικού βάρους

·         Αφύσικη υπέρπνοια κατά τη διάρκεια της άσκησης

·         Υψηλή διεγερσιμότητα

·         Καθυστερημένη επαναφορά της καρδιάς στους φυσιολογικούς παλμούς μετά την άσκηση


Υπερκόπωση με συμπτώματα παρασυμπαθητικοτονίας
, όπου σημειώνεται υπεροχή των διαδικασιών αναστολής του νευρικού συστήματος, όπως βραδυκαρδία, δηλαδή υπεροχή του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος.

Σε αυτή την περίπτωση, δεν παρατηρούνται ιδιαίτερα ασυνήθιστα και χαρακτηριστικά συμπτώματα. Σε συνθήκες ηρεμίας και κατά τη διάρκεια της κανονικής προπόνησης οι αθλητές δεν αντιλαμβάνονται τη μείωση της απόδοσης που προκαλείται λόγω της υπερπροπόνησης και γι’αυτό, είναι δύσκολη η διάγνωσή της.

Overtraining ≠ Overreaching

Το overreaching αναφέρεται στην οξεία και προγραμματισμένη περίοδο (συνήθως 2 έως 6 εβδομάδες) αυξημένης έντασης και όγκου προπόνησης, όπου τα σημάδια κόπωσης είναι επίσης εμφανή αλλά εφόσον δεν γίνει προσπάθεια παράτασης αυτής της περιόδου, ΔΕΝ υπάρχουν μακροπρόθεσμα αρνητικές συνέπειες στην απόδοση. Αντιθέτως, ο σωστός σχεδιασμός της, μπορεί να αποτελέσει κλειδί για την πόρτα των στόχων μας.

Αντιμετώπιση της υπερπροπόνησης


Αντιμετώπιση της υπερκόπωσης

Η πλήρης διακοπή της προπόνησης δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της υπερκόπωσης, γιατί η έλλειψη επιβαρύνσεων μπορεί να επιδεινώσει τη συνολική κατάσταση. Επίσης δεν θα πρέπει να συνεχίζονται οι ίδιες υψηλές προπονητικές επιβαρύνσεις, γιατί τότε εντείνεται το πρόβλημα.

Εάν αναγνωριστούν τα συμπτώματα της υπερπροπόνησης όπου παρατηρείται συμπαθητικοτονία, είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί σχετικά εύκολα, μέσα σε 1-2 εβδομάδες μειώνοντας και διαφοροποιώντας την προπόνηση, ενδεχομένως σε συνδυασμό με αλλαγή περιβάλλοντος, φυσικοθεραπείες, αρκετό ύπνο και φυσικά σωστή διατροφή. Όταν αρχίσει ξανά η συστηματική προπόνηση, μετά την εξαφάνιση των συμπτωμάτων υπερκόπωσης, η επιβάρυνση και ιδιαίτερα η ένταση της επιβάρυνσης θα πρέπει να αυξάνονται σταδιακά και πολύ προσεκτικά.

Η αντιμετώπιση της υπερκόπωσης από λανθασμένη προπόνηση, με συμπτώματα παρασυμπαθητικοτονίας παρουσιάζει μεγαλύτερα προβλήματα, γιατί είναι δύσκολη η διάγνωσή της. Οι αθλητές συνήθως παρουσιάζουν μειωμένη θέληση, μειωμένη ικανότητα δραστηριοποίησης και ελλιπές αγωνιστικό πνεύμα. Επειδή αυτού του είδους η υπερπροπόνηση οφείλεται κυρίως στην λανθασμένη προπόνηση, η καταπολέμησή της έγκειται κυρίως στην ιδανική διαμόρφωση της προπόνησης και στην πρόληψη εμφάνισής της. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στα ακόλουθα σημεία:

  • Πλήρης σχεδιασμός και δόμηση της προπόνησης με την ανάλογη περιοδικότητα.
  • Αποφυγή συσσώρευσης της κόπωσης μετά από υψηλές επιβαρύνσεις, επαρκής αποκατάσταση, σωστή εναλλαγή μεταξύ επιβάρυνσης και ανάληψης.
  • Αποφυγή μονοτονίας και προπονητικών στερεοτύπων
  • Συνεργασία μεταξύ προπονητών, αθλητών, γιατρών που να βασίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη.
  • Αιματολογικές εξετάσεις. Κρίνονται αναγκαίες για τη γενική εικόνα των δεικτών υγείας και συνεπώς της σωματικής μας κατάστασης.


Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram



Παύλος Κοθωνίδης, Γυμναστής, Καβάλα

Πηγές:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25968844/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21178369/


πηγή: https://www.fmh.gr
Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Μοιράσου το με τους φίλους σου!

Κάντε "like" στη σελίδα μας στο facebook για όλα τα τελευταία Running News!

...διάβασε επίσης
Οι τροφές με άπαχη πρωτεΐνη που βοηθούν στην απώλεια βάρους και στην αύξηση της μυϊκής μάζας Τρόποι για να μειώσεις τη Ζάχαρη στη Διατροφή σου

Runster
Σχόλια αναγνωστών
...διάβασε επίσης
Γιαρμίλα Κρατοτσβίλοβα: Το πιο παλιό παγκόσμιο ρεκόρ έγινε κατά λάθος Ο Νίκος Αργυρόπουλος και το ρεκόρ της μίας ώρας
Εγκάρσιος κοιλιακός: Γιατί και πως να τον γυμνάσω Μάθε γιατί είναι πολύ σημαντική η εκγύμναση των γλουτών μας
Nutrition News

Athens Company Run

Salomon

Marathon Half Marathon

Runster.gr

Πρέπει να διαβάσετε
21 Σεπ 22
Το Σάββατο 8 Οκτωβρίου στο Σ.Ε.Φ το Athens Company Run 2022 - Δήλωσε συμμετοχή με την ομάδα του RunningNews.gr
Παράλληλα με τους 10ους Εθνικούς Αγώνες Εργασιακού Αθλητισμού, ο Ελληνικός Οργανισμός Εργασιακής Άθλησης και Υγείας, διοργανώνει το δρομικό γεγονός Athens Company Run, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), το Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022. Η διοργάνωση θα περιλαμβάνει 2 διαδρομές αποστάσεων 5χλμ και 10χλμ.
16 Σεπ 22
Αυτό είναι το πιο soft παπούτσι της New Balance

Για το μόνο που μπορούμε να είμαστε σίγουροι σε αυτόν τον κόσμο είναι πως τα πάντα αλλάζουν. Το Fresh Foam X More v4 είναι το πιο απορροφητικό παπούτσι της New Balance. Για σένα που θέλεις να τρέξεις περισσότερο.

14 Σεπ 22
Αυτό ειναι το «παράνομο» παπούτσι της New Balance
To FuelCell SuperComp Trainer είναι ασυμβίβαστα γρήγορο. Οι κανόνες έχουν δημιουργηθεί για να οριοθετούν ένα παιχνίδι σαν τον φράχτη που οριοθετεί ένα οικόπεδο. Εάν σπάσεις τις τάβλες που το περιβάλουν, όλος ο ορίζοντας ανοίγεται μπροστά σου!
13 Σεπ 22
Mykonos Running Festival: Ιδανικές αγωνιστικές συνθήκες και προνομιακές τιμές διαμονής για όλους τους συμμετέχοντες
Ραντεβού στη Μύκονο για μία ασύγκριτη δρομική εμπειρία, με ιδανικές αγωνιστικές συνθήκες και με προνομιακές τιμές διαμονής, δίνουν δρομείς και οικογένειες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που θα λάβουν μέρος στο 1ο Mykonos Running Festival!


©2005-2023 RunningNews.gr: Τα πάντα για το τρέξιμο, το δρομέα και τους αγώνες δρόμου. Ενημέρωση, Αρθρογραφία, Φωτογραφίες, Βίντεο, Φόρουμ - Όροι Χρήσης
Επικοινωνήστε μαζί μας για οτιδήποτε επιθυμείτε στο info [at] runningnews [dot] gr - Αν επιθυμείτε να διαφημιστείτε στο RunningNews.gr δείτε εδω

SportsWeb.gr Network: RunningNews.gr - trinews.gr - Runster.gr - Energy Races - duathlon.gr - Nutrition News - Fitness Pulse